Monday, April 29, 2013

650project


 7075の丸棒を加工します。

Machine the round bar made of 7075.

とりあえず予定通りの寸法で完成。

Finished as expected.


オルタネーターマウント用完成。
この後微調整します。

Finished making the alternator mounting plate.
I'll machine it later again though.

で、結局チェーンドライブにしました。オールドスクールでいくならこっちのがカッコイイね。
クラッチハウジングは、アルミ合金に硬質アルマイトをしたモノ。
チェーンが一連ながら、ユニットのセンター、ハブ、バイメタルスラストワッシャが
全部使える。ただ、ベアリング部のリングが変形していたので、加工したわけです。
ハウジングは、適度なガタを確保して組んであります。まったく期待していないかった
チェーンラインも気持ち悪いくらいバッチリです。

The primary drive was changed from the belt drive to the chain drive
The clutch chainwheel is made of aluminum alloy and is hard alumited.
  All clutch parts for unit can be used such as hub, center, bimetal thrustwasher and so on. However, the steel ring for 20 bearings were warped. That's why I machined it by lathe yesternday. I didn't expected at all but the chain line was perfect by the way.

 気になるのは、アルミ合金とはいえ、消耗が早そうな予感だけど、硬質アルマイト
自体HRC35~45くらいの硬さはあるのかな?旋盤でバイトを当てたくらいだと傷すら
つかなかったので、やはり表面が結構硬くなってる。SCM材のHRC30前後の調質材
を削った事あるけど、結構硬かったので、その感覚だと、まぁ、期待してもいいような
悪いような・・・。まぁ出たとこ勝負で。

What concerns me is that the chainwheel is hard alumited but is made of aluminum alloy.
I expect it's worn easily but I think the hardness of the hard alumited surface is 
from HRC35 to HRC45. Seems that the surface is pretty hard. 
I have machined the heat treated chromoly steels which have
HRC30 hardness but it was pretty hard to shave by my lathe. According to the experience,
I expect it might be hard to be worn out easily but....it depends how things go. 



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